Sidor

lördag 23 juli 2011

Kära Norge


Vårt mest destruktiva drivmedel här i världen är hat. Att får uttrycka sin åsikt är väl allas vår rättighet - men att döda andra för sin övertygelse är sinnessjukt. Det är över gränsen.

Det krävs ord. Jag har inga. Det krävs mod - har vi det? Vi måste ha det i dessa dagar. Vi måste stå upp för demokratin och vårt fantastiskt öppna samhälle. Det är något vi måste arbeta med överallt. Jag som lärare känner stort ansvar - mina elever måste få med sig en motivering till varför demokrati är önskvärt. Det är ett primärt uppdrag som jag hoppas aldrig ska bli påmind om på samma sätt som igår.

Vi delar samma blå himmel idag och världen måste få gå vidare medan Norge står stilla. Jag sätter mig ner med Norge idag och låter henne vila i min famn. Vila ut kära moderland. Kampen fortsätter imorgon.

Inga kommentarer: